Complex regional pain syndrome (CRPS) is often associated with severe mental impairments. Initial pain-related fears in particular appear to be negative predictors for long-term therapy results. Procedures for cognitive behavioral therapy are an important component of treatment. The psychotherapy of CRPS consists of various elements that are implemented in the different phases of treatment. In the beginning the focus is on targeted psychoeducation. In the following activation phase body awareness exercises are accompanied by occupational and physiotherapeutic treatment in order to improve the perception of individual maximum loads. Behavioral analyses are used to uncover dysfunctional coping patterns, such as a fear avoidance coping strategy. In this case the use of graded activity treatment approach is indicated, in which the activity level is gradually increased. In the transfer phase psychotherapy supports affected patients in (re)designing their professional and private environments.
Das komplexe regionale Schmerzsyndrom (CRPS) geht häufig mit ausgeprägten psychischen Beeinträchtigungen einher. Insbesondere initiale Ängste scheinen negative Prädiktoren für die langfristigen Therapieergebnisse zu sein. Verfahren der kognitiven Verhaltenstherapie sind ein wichtiger Teil der Behandlung. Die CRPS-Psychotherapie besteht aus verschiedenen Elementen in verschiedenen Behandlungsphasen. Zu Beginn liegt der Schwerpunkt auf der gezielten Psychoedukation. In der folgenden Aktivierungsphase werden zur Verbesserung der Wahrnehmung der Belastungsgrenzen die ergo- und physiotherapeutischen Behandlungen durch Körperwahrnehmungsübungen begleitet. Verhaltensanalysen dienen der Aufdeckung dysfunktionaler Bewältigungsmuster, wie eines ängstlich-vermeidenden Stils. Dann ist beispielsweise ein Graded-activity-Behandlungsansatz indiziert, bei dem das Aktivitätsniveau stufenweise gesteigert wird. In der Transferphase unterstützt die Psychotherapie die Betroffenen in der (Neu‑)Gestaltung ihres beruflichen und privaten Umfelds.
Keywords: Chronic pain; Complex regional pain syndrome/psychosocial factors; Dysfunctional coping patterns; Graded activity level; Therapy, cognitive behavioral.
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