Prospective International Registry for Treatment Exit Options in Uveitis (TOFU) - the First Five Years

Klin Monbl Augenheilkd. 2025 Oct;242(10):983-990. doi: 10.1055/a-2529-0057. Epub 2025 Jan 29.
[Article in English, German]

Abstract

Uveitis diseases are generally rare and therefore often pose a significant challenge in treatment. In developed countries, non-infectious uveitis is one of the most common causes of severe functional impairment and even blindness. The current guidelines provide information on when and how to initiate treatment, but do not include recommendations on when and how to reduce or discontinue treatment. The Treatment Exit Options for Uveitis Register (TOFU) was initiated over five years ago, with the aim of improving the evidence for therapy reduction and termination. Over the past five years, the register has been established nationally with funding from the German Federal Ministry of Education and Research (BMBF), the Eye Foundation and industry partners and has since been expanded in individual European countries. The registry is under the auspices of the Uveitis Section of the German Ophthalmological Society (DOG). The analysis of baseline data from around 1000 patients shows that, in the prospectively documented patient population, intermediate uveitis is most common, followed by posterior uveitis, panuveitis and retinal vasculitis. The disease was bilateral in 75.9% of cases. The mean visual acuity was 0.22 ± 0.36 logMAR. Patients with panuveitis had the worst visual acuity, with 0.27 ± 0.39 logMAR. Severe visual impairment (> 1.0 logMAR) was observed in only 1% of patients at baseline. The continuation and European expansion will ensure the continuous generation of high-quality data in the coming years and thus help to develop recommendations on the end of therapy.

Uveitiserkrankungen sind insgesamt selten und stellen daher häufig eine signifikante Herausforderung in der Behandlung dar. In Deutschland gehört die nichtinfektiöse Uveitis zu einer der häufigsten Ursachen für eine erhebliche funktionelle Einschränkung bis hin zur Erblindung im erwerbsfähigen Alter. Die aktuellen Leitlinien geben Aufschluss über den Zeitpunkt und die Art der Einleitung einer Therapie, enthalten jedoch keine Empfehlungen für den Zeitpunkt und die Art der Reduktion bzw. Beendigung einer Therapie. Mit dem Ziel, die Evidenz für eine Therapiereduktion und -beendigung zu verbessern, wurde vor über 5 Jahren das Treatment-Exit-Options-for-Uveitis-Register (TOFU) initiiert. In den vergangenen 5 Jahren konnte das Register unter Förderung des Bundesministeriums für Bildung und Forschung (BMBF) sowie der Stiftung Auge und Industriepartnern zunächst national etabliert werden und konnte mittlerweile um einzelne europäische Länder erweitert werden. Das Register steht unter der Schirmherrschaft der Sektion Uveitis der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft (DOG). Die Analyse der Baseline-Daten der ersten 1000 Patient*innen zeigt, dass im prospektiv dokumentierten Patientengut am häufigsten eine intermediäre Uveitis, gefolgt von einer posterioren Uveitis, Panuveitis und einer retinalen Vaskulitis vorliegt. In 75,9% der Fälle manifestierte sich die Erkrankung bilateral. Das durchschnittliche Sehvermögen lag bei 0,22 ± 0,36 logMAR. Bei Patient*innen mit Panuveitis war das Sehvermögen mit 0,27 ± 0,39 logMAR am schlechtesten. Eine schwerwiegende Sehbeeinträchtigung (> 1,0 logMAR) wurde bei Baseline lediglich bei 1% der Patient*innen beobachtet. Die Fortsetzung sowie die europäische Ausweitung werden in den kommenden Jahren kontinuierlich die Generierung qualitativ hochwertiger Daten gewährleisten und damit helfen, Empfehlungen zum Therapieende erarbeiten zu können.

MeSH terms

  • Adolescent
  • Adult
  • Aged
  • Child
  • Europe / epidemiology
  • Female
  • Germany / epidemiology
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Prevalence
  • Prospective Studies
  • Registries* / statistics & numerical data
  • Treatment Outcome
  • Uveitis* / diagnosis
  • Uveitis* / epidemiology
  • Uveitis* / therapy
  • Young Adult