The role of shock indexes and RDW/albumin ratio in upper gastrointestinal bleeding : Predicting adverse outcomes

Med Klin Intensivmed Notfmed. 2025 Dec;120(Suppl 1):49-56. doi: 10.1007/s00063-025-01267-8. Epub 2025 Mar 24.

Abstract

Objective: Upper gastrointestinal bleeding (UGIB) is a common condition in emergency departments (ED). The aim of this study is to evaluate the effectiveness of the red blood cell distribution width (RDW) to albumin ratio and three types of shock index (SI) as predictors of adverse outcomes in patients with UGIB in the ED.

Methods: The study was designed as a retrospective, single-center study, and patients were screened using electronic medical records. Glasgow Blatchford, RDW/albumin ratio, SI, modified SI (MSI), and age SI were calculated, and adverse outcomes were defined as ICU admission, red blood cell transfusion, in-hospital mortality, and 30-day mortality. The effectiveness of these parameters in predicting adverse outcomes in UGIB patients admitted to the ED was evaluated.

Results: The study enrolled 174 patients, of whom 17.2% required admission to the ICU, 33.9% received red blood cell transfusions, and 10.3% died within 30 days. Patients with adverse outcomes had significantly higher SI, MSI, age SI, and RDW/albumin ratio values. All four indices were statistically significant predictors of adverse outcomes (area under the curve [AUC] SI: 0.676; AUC MSI: 0.706; AUC age SI: 0.778; AUC RDW/albumin: 0.787). Age SI showed significantly higher prognostic performance in predicting adverse outcomes than SI and MSI.

Conclusion: The present study suggests that SI, MSI, age SI, and RDW/albumin ratio may be useful in predicting adverse outcomes in patients with UGIB. The RDW/albumin ratio was effective in predicting mortality, while age SI showed a higher predictive ability for adverse outcomes compared to SI and MSI.

Zusammenfassung: ZIELSETZUNG: Obere gastrointestinale Blutungen sind eine häufige Erkrankung in Notaufnahmen. Ziel dieser Studie ist es, die Wirksamkeit des Verhältnisses der Erythrozytenverteilungsbreite (RDW) zu Albumin und von 3 Schockindizes (SI) als Prädiktoren für unerwünschte Outcomes bei Patienten mit oberen gastrointestinalen Blutungen in der Notaufnahme zu bewerten.

Methoden: Die Studie war als retrospektive monozentrische Studie konzipiert und die Patienten wurden anhand elektronischer Krankenakten gescreent. Glasgow Blatchford, RDW-Albumin-Verhältnis, SI, modifizierter SI (MSI) und Alters-SI wurden berechnet und unerwünschte Outcomes wurden als Aufnahme auf die Intensivstation, Transfusion roter Blutkörperchen, Mortalität im Krankenhaus und 30-Tage-Mortalität definiert. Die Wirksamkeit der genannten Parameter bei der Vorhersage unerwünschter Outcomes bei Patienten mit Blutungen im oberen Gastrointestinaltrakt, die in die Notaufnahme eingeliefert wurden, wurde bewertet.

Ergebnisse: An der Studie nahmen 174 Patienten teil, von denen 17,2 % eine Aufnahme auf die Intensivstation benötigten, 33,9 % rote Blutkörperchen erhielten und 10,3 % innerhalb von 30 Tagen starben. Patienten mit unerwünschten Outcomes hatten signifikant höhere Werte für SI, MSI, Alters-SI und RDW-Albumin-Verhältnis. Alle 4 Indizes waren statistisch signifikante Prädiktoren für unerwünschte Outcomes (Fläche unter der Kurve [AUC] SI: 0,676, AUC MSI: 0,706, AUC Alter SI: 0,778, AUC RDW/Albumin: 0,787). Der Alters-SI zeigte eine signifikant höhere prognostische Leistung bei der Vorhersage unerwünschter Outcomes als SI und MSI.

Schlussfolgerung: Die vorliegende Studie legt nahe, dass SI, MSI, Alters-SI und RDW-Albumin-Verhältnis bei der Vorhersage unerwünschter Outcomes bei Patienten mit Blutungen im oberen Gastrointestinaltrakt hilfreich sein können. Das RDW-Albumin-Verhältnis war bei der Vorhersage der Mortalität wirksam, während der Alters-SI im Vergleich zu SI und MSI eine höhere Vorhersagefähigkeit für unerwünschte Outcomes zeigte.

Keywords: Albumin; Emergency medicine; Gastrointestinal hemorrhage; Predictive biomarkers; Red cell distribution width.

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Emergency Service, Hospital
  • Erythrocyte Indices*
  • Erythrocyte Transfusion
  • Female
  • Gastrointestinal Hemorrhage* / blood
  • Gastrointestinal Hemorrhage* / diagnosis
  • Gastrointestinal Hemorrhage* / mortality
  • Gastrointestinal Hemorrhage* / therapy
  • Hospital Mortality
  • Humans
  • Intensive Care Units
  • Male
  • Middle Aged
  • Predictive Value of Tests
  • Prognosis
  • Retrospective Studies
  • Serum Albumin* / analysis
  • Shock* / blood
  • Shock* / diagnosis
  • Shock* / mortality

Substances

  • Serum Albumin