[Specialized ambulatory palliative care for urological tumors]

Urologie. 2025 Aug;64(8):784-792. doi: 10.1007/s00120-025-02573-x. Epub 2025 Apr 4.
[Article in German]

Abstract

Background: Urologic tumors comprise about 20% of cancer diagnoses in Germany. To date, there are no studies with large datasets on the palliative situation of patients with urological tumors in the home environment, although dignified end-of-life care in the home environment is the wish of most cancer patients.

Methods: Data from 5125 patients who received specialized outpatient palliative care (SAPV) with an underlying urological cancer between 2017 and 2021 were included in the analysis.

Result: The analysis showed that 91.5% of patients died at home and the symptom burden remained stable or decreased slightly during treatment. The median survival time of patients receiving SAPV was 24 days. Factors such as age, performance status, loss of appetite, weakness, and pain at the start of treatment influenced the survival time of the patients. Relatives were largely very satisfied with the care provided.

Conclusion: The study provides important insights into the palliative care of patients with urological tumors and underlines the importance of SAPV for dignified end-of-life care.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Urologische Tumoren umfassen gut 20 % der Krebsdiagnosen in Deutschland. Über die ambulante Palliativversorgung von Patienten mit urologischen Tumoren im häuslichen Umfeld gibt es bisher keine Untersuchungen großer Kohorten, obwohl eine würdevolle letzte Lebensphase im häuslichen Umfeld der Wunsch der meisten Krebspatienten ist.

Methode: Daten von 5125 Patienten, die zwischen 2017 und 2021 in der spezialisierten ambulanten Palliativversorgung (SAPV) mit einer uroonkologischen Grunderkrankung behandelt wurden, gingen in die Analyse ein.

Ergebnis: Die Analyse ergab, dass 91,5 % der Patienten im häuslichen Umfeld verstarben und die Symptomlast während der Behandlung stabil blieb oder leicht abnahm. Die Überlebenszeit in der SAPV betrug im Median 24 Tage. Faktoren wie Alter, Leistungsfähigkeit, Appetitlosigkeit, Schwäche und Schmerzen zu Beginn der Behandlung beeinflussten die Überlebenszeit der Patienten. Angehörige zeigten sich mit der Versorgung größtenteils sehr zufrieden.

Schlussfolgerung: Die Studie liefert wichtige Erkenntnisse zur palliativen Versorgung von Patienten mit urologischen Tumoren und unterstreicht die Bedeutung der SAPV für eine würdevolle Betreuung am Lebensende.

Keywords: Cancer; End-of-life care; Palliative care; SAPV; Symptom management.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Ambulatory Care* / methods
  • Ambulatory Care* / statistics & numerical data
  • Female
  • Germany / epidemiology
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Palliative Care* / methods
  • Palliative Care* / statistics & numerical data
  • Terminal Care
  • Urologic Neoplasms* / mortality
  • Urologic Neoplasms* / therapy