Background: Keratorefractive lenticule extraction (KLEx) has been shown to be safe and effective for the correction of myopia and myopic astigmatism. Residual refractive errors reduce the uncorrected postoperative visual acuity leading to patient dissatisfaction and increased retreatment rates.
Aim of the study: The aim was to assess the potential influence of the recommendations of the Committee for Refractive Surgery (KRC) on the likelihood of retreatment and to compare the results of various methods for retreatment after KLEx for myopia.
Methods: Retrospective study of eyes with myopia and myopic astigmatism in which KLEx (SMILE, Visumax 500, Carl Zeiss Meditec, Jena, Germany) was performed between April 2015 and December 2022.
Results: A total of 2462 eyes from 1278 patients were analyzed. Of the eyes 3.05% (n = 75) were retreated within 24 months. Eyes in the recommended treatment range (corrections up to -8.0 dpt in the stronger main section) had a 50% lower risk of retreatment than eyes within the borderline range (corrections between -8.0 dpt and -10.0 dpt in the stronger main section). Retreatment was predominantly performed using the advanced surface ablation (ASA n = 44) or the Circle program (transformation of a SMILE cap into a flap, n = 29). The postoperative results of both methods after 3 months were comparably safe and effective; however, visual recovery was significantly faster with Circle. A second KLEx treatment in two eyes (one patient) resulted in a residual refractive error, which impaired the uncorrected visual acuity even 1.7 years later.
Conclusion: There was a significantly lower retreatment rate in the recommended treatment range than in the borderline range according to the KRC recommendations. In addition, the ASA and Circle proved to be equally predictable but with different healing processes. These results can help with the education and selection of patients.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Keratorefraktive Lentikelextraktion (KLEx) hat sich als sicher und effektiv zur Korrektur von Myopie und myopem Astigmatismus erwiesen. Verbleibende Refraktionsfehler mindern die unkorrigierte postoperative Sehschärfe, was zu Unzufriedenheit der Patienten und zu Nachbehandlungen führt.
Ziel der arbeit: Ziel war es, den potenziellen Einfluss der Empfehlungen der KRC auf die Wahrscheinlichkeit einer Nachbehandlung zu beurteilen und die Ergebnisse unterschiedlicher Methoden zur Nachbehandlung nach myoper KLEx zu vergleichen.
Methoden: Es erfolgte eine retrospektive Studie von Augen mit Myopie und myopem Astigmatismus, bei denen zwischen April 2015 und Dezember 2022 eine KLEx (SMILE, Visumax 500, Carl Zeiss Meditec, Jena, Deutschland) durchgeführt wurde.
Ergebnisse: Insgesamt wurden 2462 Augen von 1278 Patienten analysiert. Davon wurden 3,05 % der Augen (n = 75) jeweils innerhalb von 24 Monaten nachbehandelt. Augen im Anwendungsbereich (Korrekturen bis −8,0 dpt im stärkeren Hauptschnitt) wiesen ein halb so hohes Risiko für Nachbehandlung auf wie Augen im Grenzbereich (Korrekturen zwischen −8,0 und −10,0 dpt im stärkeren Hauptschnitt). Zur Nachbehandlung wurden überwiegend die moderne Oberflächenbehandlung Advanced-Surface-Ablation (ASA, n = 44) oder das Circle-Programm (Umwandlung eines SMILE-Caps in einen Flap, n = 29) eingesetzt. Die postoperativen Ergebnisse beider Methoden nach 3 Monaten waren vergleichbar sicher und effektiv, die Seherholung war mit Circle deutlich schneller. Eine bei 2 Augen (ein Patient) erneut durchgeführte KLEx-Behandlung resultierte in einem Restbrechungsfehler, der die unkorrigierte Sehschärfe auch 1,7 Jahre danach beeinträchtige.
Schlussfolgerung: Es zeigte sich eine signifikant geringere Nachbehandlungsrate im Anwendungsbereich als im Grenzbereich nach KRC. Darüber hinaus erwiesen sich ASA und Circle als gleichermaßen vorhersagbar, allerdings mit unterschiedlichem Heilverlauf. Diese Erkenntnisse können bei der Aufklärung und Auswahl der Patienten helfen.
Keywords: Committee for Refractive Surgery; Keratorefractive lenticule extraction; Recommendations of KRC; Retreatment methods: SMILE, CIRCLE, ASA; Retreatment rate.
© 2025. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.