Background: Late intraocular lens (IOL) dislocation is the second most common late complication after successful cataract surgery. It also represents the most common cause of IOL explantations. An increasing incidence of this complication has already been described in the literature since 1995. The aim of this study is to observe the development of the incidence of IOL dislocation within our department over the last 10 years and to identify and evaluate possible risk factors.
Materials and methods: In this retrospective monocentric analysis, a total of 578 eyes of 544 patients, who had undergone surgery for an IOL dislocation within the last 10 years, were included. The presence of myopia, pseudoexfoliation, prior vitrectomy or intravitreal injection (IVI), traumatic events and use of topical prostaglandin therapy were analyzed as possible risk factors.
Results: Since 2017, there has been an increase in the incidence of IOL dislocations (R2 = 0.45). On average, the dislocations occurred 11.7 years after cataract surgery, at an age of 75.6 ± 11 years. Myopia was present in 62% of the patients, of which 40.6% had high myopia. Pseudoexfoliation was documented in 38% of cases. No clear correlations were found for the further analyzed factors, such as prior prostaglandin therapy, IVI or trauma.
Conclusion: Due to the increasing number of cataract surgeries, a further increase in the incidence of IOL dislocations is to be expected in the future. The presence of possible risk factors for IOL dislocation and the age of the patient should therefore be taken into consideration prior to indication of cataract surgery and IOL selection.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die späte Hinterkammerlinsen(HKL)-Dislokation stellt nach der Ablatio retinae die zweithäufigste Spätkomplikation nach erfolgreicher Kataraktoperation dar. Dabei ist die Dislokation die häufigste Ursache einer HKL-Explantation. In der Literatur wird seit 1995 eine steigende Inzidenz dieser Komplikation beschrieben. Ziel dieser Studie ist es, die Entwicklung der Inzidenz in den letzten 10 Jahren in unserem Zentrum zu erfassen und mögliche Risikofaktoren zu identifizieren und zu gewichten.
Material und methoden: In dieser retrospektiven monozentrischen Analyse wurden insgesamt 578 Augen von 544 Patienten erfasst, die innerhalb der letzten 10 Jahre aufgrund einer HKL-Dislokation operiert wurden. Als mögliche Risikofaktoren wurden das Vorliegen einer Myopie, Pseudoexfoliatio lentis, Zustand nach Vitrektomie, IVOM oder traumatischen Ereignissen sowie die Anwendung einer topischen Prostaglandintherapie analysiert.
Ergebnisse: Es zeigte sich seit 2017 eine Zunahme der Inzidenz an HKL-Dislokationen (R2 = 0,45). Im Durchschnitt traten die Dislokationen 11,7 Jahre nach der Kataraktoperation auf, in einem mittleren Alter von 75,6 ± 11 Jahren. Bei 62 % der Patienten lag eine Myopie vor. Hiervon hatten 40,6 % eine hohe Myopie. Eine Pseudoexfoliatio lentis wurde bei 38 % der Fälle dokumentiert. Für andere diskutierte Einflussfaktoren wie topische Prostaglandine, IVOM oder Traumata zeigten sich keine eindeutigen Zusammenhänge.
Diskussion: Aufgrund der steigenden Kataraktoperationszahlen ist in Zukunft ein weiterer Anstieg der Inzidenz an HKL-Dislokationen zu erwarten. Das Vorliegen möglicher Risikofaktoren für eine HKL-Dislokation und das Alter der Patienten sollten daher bei der Indikationsstellung einer Kataraktoperation und der Linsenauswahl vor dem Hintergrund dieser Analyse berücksichtigt werden.
Keywords: Cataract surgery; IOL-dislocation; Myopia; Pseudoexfoliation; Zonular fiber defect.
© 2025. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.