CT evaluation of gastrointestinal system perforations: A retrospective comparative analysis between retroperitoneal and intraperitoneal perforation sites

Radiologie (Heidelb). 2025 Nov;65(Suppl 1):81-87. doi: 10.1007/s00117-025-01500-7. Epub 2025 Aug 24.

Abstract

Background: Correct identification of the etiology and anatomical location of perforations is paramount for ensuring optimal therapeutic intervention and surgical planning in cases of gastrointestinal tract perforation.

Purpose: This study aimed to retrospectively evaluate the distinctive multidetector computed tomography (MDCT) findings of intraperitoneal and retro-/extraperitoneal perforation by comparing the locations of free air in the abdomen and other imaging findings.

Material and methods: A total of 226 patients with acute abdominal pain who visited the emergency department and underwent contrast-enhanced CT between January 2016 and November 2023 were included. The study consisted of 146 male and 80 female patients with a median age of 53.5 years. Surgical findings determined the site of perforation in all cases. Two radiologists evaluated the CT images in a consensus blind to operative findings, assessing the presence of specific air distributions and strong predictors of gastrointestinal tract perforation.

Results: The study included 192 intraperitoneal and 34 retro-/extraperitoneal perforation cases. Subphrenic free air and periportal free air were statistically significant in differentiating intraperitoneal gastrointestinal tract perforation among specific air distributions. Conversely, the presence of free air in the minor pelvis, right lower quadrant, left lower quadrant, and retroperitoneum was significant in differentiating retro-/extraperitoneal gastrointestinal tract perforation. Among strong imaging predictors, only ascites was statistically significant in differentiating intraperitoneal from retro-/extraperitoneal perforations.

Conclusion: Findings from MDCT may serve as predictive indicators for the precise localization of gastrointestinal tract perforations, which is crucial for appropriate management and surgical planning.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die korrekte Identifizierung der Ätiologie und anatomischen Lokalisation der Perforation ist entscheidend für die Sicherstellung einer optimalen therapeutischen Intervention und chirurgischen Planung bei Perforationen im Gastrointestinaltrakt. ZIEL: Ziel der vorliegenden Studie war es, retrospektiv die verschiedenen Befunde in der Mehrschicht-Computertomographie (MDCT) bei intraperitonealen und retro-/extraperitonealen Perforationen durch Vergleich der Lokalisation von freier Luft im Abdomen und anderen Befunden zu untersuchen.

Material und methoden: In die Studie wurden 226 Patienten mit akuten Bauchschmerzen einbezogen, welche sich zwischen Januar 2016 und November 2023 in der Notaufnahme vorstellten und bei denen eine kontrastmittelverstärkte Computertomographie (CT) durchgeführt wurde. Studienteilnehmer waren 146 männliche und 80 weibliche Patienten mit einem mittleren Alter von 53,5 Jahren. In sämtlichen Fällen wurde die Stelle der Perforation anhand der chirurgischen Befunde festgestellt. Zwei Radiologen beurteilten die CT-Aufnahmen in einem Konsensverfahren ohne Kenntnis der operativen Befunde, sie untersuchten dabei das Vorliegen spezifischer Luftverteilungen und starker Prädiktoren einer Perforation im Gastrointestinaltrakt.

Ergebnisse: Die Studie umfasste 192 Fälle mit intraperitonealer und 34 Fälle mit retro-/extraperitonealer Perforation. Subphrenische freie Luft und periportale freie Luft waren von statistisch signifikanter Bedeutung für die Erkennung intraperitonealer Perforationen im Gastrointestinaltrakt anhand spezifischer Luftverteilungen. Dagegen war das Vorliegen freier Luft im kleinen Becken, rechten unteren Quadranten, linken unteren Quadranten und Retroperitoneum von signifikanter Bedeutung für die Erkennung retro-/extraperitonealer Perforationen im Gastrointestinaltrakt. Unter den starken Prädiktoren in der Bildgebung war nur Aszites von statistisch signifikanter Bedeutung bei der Unterscheidung intraperitonealer von retro-/extraperitonealen Perforationen.

Schlussfolgerung: MDCT-Befunde können als prädiktive Indikatoren für die genaue Lokalisierung von Perforationen im Gastrointestinaltrakt dienen, was entscheidend ist für eine angemessene Versorgung und chirurgische Planung.

Keywords: Abdominal radiology; Acute abdomen; Emergeny radiology; Periportal free air; Pneumoperitoneum.

Publication types

  • Comparative Study

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Contrast Media
  • Female
  • Humans
  • Intestinal Perforation* / diagnostic imaging
  • Male
  • Middle Aged
  • Multidetector Computed Tomography* / methods
  • Retroperitoneal Space / diagnostic imaging
  • Retrospective Studies
  • Tomography, X-Ray Computed

Substances

  • Contrast Media