[White paper on identification, information, and eligibility assessment of potential participants in lung cancer screening in Germany]

Pneumologie. 2025 Oct 14. doi: 10.1055/a-2697-6434. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

The nationwide introduction of lung cancer screening using low-dose computed tomography (LDCT) is imminent in Germany. In contrast to other cancer screening programs, lung cancer screening follows a risk-based approach and specifically targets heavy current and former smokers aged 50 to 75 years. Following several years of pilot phases and regulatory preparation, the Federal Joint Committee (G-BA) decided in June 2025 to include this program as a regular benefit covered by statutory health insurance starting in 2026.Evidence from large international studies demonstrates a significant reduction in lung cancer mortality of approximately 20%. However, there are also risks such as overdiagnosis, unnecessary invasive procedures in false-positive findings, secondary cancers due to radiation exposure, and psychological burden.Key factors for program success include the structured involvement of qualified physicians in the identification, information, and assessment of eligibility of potential participants. Physicians in the fields of general medicine, occupational medicine, and internal medicine have been authorized after specific qualification, the latter of which includes pulmonologists - who, while not explicitly mentioned, will certainly have the closest contact with the high-risk population of smokers. This white paper provides practical information and materials for participating in lung cancer screening. It highlights the importance of dedicated interdisciplinary collaboration to detect as many lung cancer patients as possible at an early and therefore potentially curable stage.

In Deutschland steht die nationale Einführung der Lungenkrebsfrüherkennung mittels Niedrigdosis-Computertomografie (LDCT) kurz bevor. Im Gegensatz zu anderen Krebs-Screening-Programmen verfolgt das Lungenkrebsscreening einen risikobasierten Ansatz und richtet sich speziell an starke (inklusive ehemalige) Raucher im Alter von 50–75 Jahren. Nach mehrjähriger Pilotphase und regulatorischer Vorbereitung hat der Gemeinsame Bundesausschuss (G-BA) im Juni 2025 beschlossen, dieses Programm als kassenärztliche Regelleistung ab 2026 einzuführen.Die Evidenzlage aus großen internationalen Studien zeigt eine signifikante Reduktion der Lungenkrebsmortalität um etwa 20%. Jedoch bestehen auch Risiken wie Überdiagnosen, unnötige invasive Eingriffe bei falsch-positiven Befunden, Folgekarzinome durch Strahlenexposition und psychische Belastung.Ein zentraler Erfolgsfaktor ist die strukturierte Einbindung qualifizierter Ärzte zur Identifikation, Information und ärztlichen Prüfung der Eignung potenzieller Teilnehmer. Hierfür wurden Fachärzte in fortgeschrittener Weiterbildung der Bereiche Allgemeinmedizin, Arbeitsmedizin und Inneren Medizin nach entsprechender Qualifizierung legitimiert. Dies schließt Pneumologen mit ein, die sicherlich die engsten Berührungspunkte mit der Risikogruppe der Rauchenden haben.Dieses Whitepaper bietet praxisnahe Informationen und Materialien zur Mitwirkung an der Lungenkrebsfrüherkennung. Es hebt die Relevanz einer engagierten interdisziplinären Zusammenarbeit hervor, um ab sofort bei möglichst vielen Patienten Lungenkarzinome frühzeitig und damit potenziell heilbar zu entdecken.

Publication types

  • English Abstract