[New antimicrobial substances to combat increasing resistance]

Inn Med (Heidelb). 2026 Feb;67(2):166-180. doi: 10.1007/s00108-025-02026-9. Epub 2026 Jan 7.
[Article in German]

Abstract

Increasing antimicrobial resistance (AMR) is one of the greatest threats to global health. In 2021, 4.71 million deaths worldwide were closely associated with AMR, and 1.14 million deaths could be directly attributed to infections caused by multidrug-resistant organisms (MDROs), particularly multidrug-resistant Gram-negative bacteria (MDRGN). Enterobacterales (e.g., Escherichia coli and Klebsiella spp.) resistant to third-generation cephalosporins and carbapenems, multidrug-resistant Pseudomonas aeruginosa, and carbapenem-resistant Acinetobacter baumannii (CRAB) have been identified by the World Health Organization as the most problematic pathogens. In addition to new diagnostic methods for the rapid identification of AMR, several new antibiotics have been approved in the last 10 years, expanding the treatment options, particularly for MDRGN infections. Pharmaceutical strategies have so far focused primarily on modifying already known classes of antibiotics with the aim of circumventing class-specific resistance mechanisms and reducing resistance rates. In addition to cefiderocol, the first siderophore cephalosporin, new combinations of β‑lactam antibiotics and β‑lactamase inhibitors (BLIs) such as ceftolozan/tazobactam, ceftazidime/avibactam, cefepime/enmetazobactam, imipenem/cilastatin/relebactam, and meropenem/vaborbactam, as well as the monobactam/BLI combination aztreonam/avibactam, have been approved and successfully implemented in clinical care. In addition, there is the synthetic tetracycline antibiotic eravacycline, which has a broad spectrum of activity against Gram-positive, Gram-negative (particularly clinically relevant Enterobacterales), anaerobic, and multidrug-resistant bacteria, and the new glycopeptide antibiotic dalbavancin, which is effective against Gram-positive bacteria. Since a change in legislation in 2021, the Joint Federal Committee (Gemeinsamer Bundesausschuss, G‑BA) in Germany has been authorized to classify newly approved antibiotics as reserve antibiotics. This classification allows for an exception to the regular additional benefit assessment as part of the early benefit assessment. The pipeline of antibiotics in development with novel targets and chemical structures-which had almost completely dried up-has been re-filled with new candidates for clinical trials. Some of these agents have already been tested with promising results in smaller phase 1/2 studies. In addition, monoclonal antibodies, antimicrobial peptides, small molecules, microbiome-modifying biotherapeutics, and bacteriophages, all enabling targeted and personalized treatment, are currently being investigated in studies.

Zunehmende antimikrobielle Resistenzen (AMR) stellen eine der größten Bedrohungen für die globale Gesundheit dar. Im Jahr 2021 waren 4,71 Mio. Todesfälle weltweit eng mit AMR assoziiert und 1,14 Mio. Todesfälle konnten direkt auf Infektionen durch multiresistente Erreger (MRE), insbesondere multiresistente gramnegative Bakterien (MRGN), zurückgeführt werden. Enterobacterales mit Resistenz gegen Cephalosporine der dritten Generation und Carbapeneme, multiresistente Pseudomonas-aeruginosa-Stämme und carbapenemresistente Acinetobacter-baumannii-Stämme wurden von der Weltgesundheitsorganisation als derzeit problematischste Krankheitserreger identifiziert. Neben neuen diagnostischen Verfahren zur schnellen Identifizierung von AMR wurden in den letzten zehn Jahren mehrere neue Antibiotika zugelassen, die die Behandlungsmöglichkeiten insbesondere bei MRGN-Infektionen erweitern. Dabei konzentrieren sich die pharmazeutischen Strategien bislang vor allem auf Modifikationen bereits bekannter Antibiotikaklassen, um klassenspezifische Resistenzmechanismen zu umgehen und Resistenzraten zu senken. Neben Cefiderocol, dem ersten Siderophor-Cephalosporin, wurden neue Kombinationen aus β‑Laktam-Antibiotikum und β‑Laktamase-Inhibitor (BLI) wie Ceftolozan/Tazobactam, Ceftazidim/Avibactam, Cefepim/Enmetazobactam, Imipenem/Cilastatin/Relebactam und Meropenem/Vaborbactam sowie die Monobactam/BLI-Kombination Aztreonam/Avibactam zugelassen und erfolgreich in der klinischen Versorgung implementiert. Hinzu kommen das synthetische Tetrazyklinderivat Eravacyclin mit breitem Wirkspektrum gegen grampositive, gramnegative, anaerobe und multiresistente Bakterien und das neue Glykopeptidantibiotikum Dalbavancin mit grampositiver Wirksamkeit. Seit 2021 ist der Gemeinsame Bundesausschuss (G-BA) in Deutschland befugt, neu zugelassene Antibiotika als Reserveantibiotika zu klassifizieren. Diese Einstufung ermöglicht eine Ausnahme von der regulären Zusatznutzenbeurteilung im Rahmen der frühen Nutzenbewertung. Die Pipeline in Entwicklung befindlicher Antibiotika mit neuartigen Wirkmechanismen und chemischen Strukturen wurde mit neuen Kandidaten für klinische Studien gefüllt. Einige dieser Substanzen wurden bereits erfolgversprechend in kleineren Phase-I/II-Studien geprüft. Darüber hinaus werden aktuell monoklonale Antikörper, antimikrobielle Peptide, Small Molecules, mikrobiommodifizierende Biotherapeutika sowie Bakteriophagen, die eine gezielte und personalisierte Behandlung ermöglichen, in Studien untersucht.

Keywords: Antimicrobial resistance; Aztreonam/avibactam; Cefiderocol; Ceftazidime/avibactam; Multidrug resistance.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Anti-Bacterial Agents* / therapeutic use
  • Bacterial Infections* / drug therapy
  • Cephalosporins / therapeutic use
  • Drug Resistance, Multiple, Bacterial* / drug effects
  • Gram-Negative Bacteria / drug effects
  • Humans
  • beta-Lactamase Inhibitors / therapeutic use

Substances

  • Anti-Bacterial Agents
  • Cephalosporins
  • beta-Lactamase Inhibitors