[Erectile dysfunction-It is time to act! : Practical tips and current guideline recommendations for diagnostics and treatment of a still underestimated disease]

Urologie. 2026 Jan;65(1):75-90. doi: 10.1007/s00120-025-02737-9. Epub 2026 Jan 8.
[Article in German]

Abstract

The main risk factors for erectile dysfunction (ED) are age, smoking, metabolic syndrome, cardiovascular diseases, diabetes and status following pelvic surgery. The diagnostics include a (psychosexual) medical history, a physical examination, basic laboratory diagnostics with fasting glucose, lipid profile and morning testosterone level. Extended hormone diagnostics follow if there is a corresponding suspicion. The same applies to the special functional tests, such as measurement of nocturnal erections or intracavernous injection tests with Doppler sonography. The guideline-based staging schedule of conservative treatment options includes risk factor and lifestyle modifications, phosphodiesterase 5 inhibitors (PDE5I), topical/intraurethral vasoactive substances and penile vacuum therapy. The surgical treatment options include revascularization in cases of posttraumatic ED and implantation of penile prosthetics as the gold standard.

Die Erektile Dysfunktion (ED) ist auch heute noch eine der am untertherapiertesten Erkrankungen der Urologie, als Hauptrisikofaktoren einer erektilen Dysfunktion (ED) gelten Alter, Nikotinabusus, metabolisches Syndrom, kardiovaskuläre Erkrankungen, Diabetes mellitus und Z. n. Beckeneingriffen (v. a. Prostatektomie). Die Diagnostik beinhaltet eine (psychosexuelle) Anamnese, die körperliche Untersuchung und eine laborchemische Basisdiagnostik mittels Nüchternglukose, Lipidprofil und morgendlichem Testosteron. Bei entsprechendem Verdacht können weiterführende Hormondiagnostik oder spezielle Funktionstests wie die Messung der nächtlichen Erektionen bzw. intrakavernöse Injektionstests mit Dopplersonographie folgen. Das leitliniengerechte Stufenschema der konservativen Therapieoptionen umfasst Risikofaktor- und Lifestyle-Modifikationen, PDE(Phosphodiesterase)-5-Inhibitoren, topische/intraurethrale vasoaktive Substanzen und die penile Vakuumtherapie. Zu den operativen Behandlungsmöglichkeiten zählt neben der Revaskularisierung bei posttraumatischer ED als Goldstandard die Implantation von Penisprothetik.

Keywords: Cavernous body prosthetics; Penile prosthesis; Phosphodiesterase 5 inhibitors; Sexual health; Vacuum pumps.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Erectile Dysfunction* / diagnosis
  • Erectile Dysfunction* / etiology
  • Erectile Dysfunction* / therapy
  • Humans
  • Male
  • Practice Guidelines as Topic*
  • Risk Factors