Since the beginning of the Russian invasion, approximately 2000 war casualties have been treated in Western Europe and of these 324 patients were distributed to North Rhine-Westphalia (NRW) via the SPoC.NRW cloverleaf system. The types of injuries and the required medical specialties were determined as well as their distribution transferred to the structures of the German Society for Trauma Surgery (DGU local, regional, supraregional trauma centers). As expected, 94% of the injured were between 21 and 60 years old, 66% of the injuries affected the upper extremities (26.6%) and the lower extremities (39.8%). The required departments were evaluated based on the affected locations. This revealed that in addition to trauma surgery (89%), plastic surgery (61%) and general surgery (8%) were predominantly required. In interdisciplinary treatment the typical head and neck specialties (neurology, ENT, ophthalmology, maxillofacial surgery = 19%) were involved. Ukrainian war casualties treated in hospitals in NRW that were willing to accept such patients have so far received very good care. The distribution of Ukrainian war casualties treated in NRW shows a concentration in supraregional trauma centers (55%). In the event of a military intervention, it is anticipated that over 1000 patients requiring treatment will arrive in Germany every day. These first data provide insights into future needs of medical care.
Seit Beginn des russischen Invasionskrieges wurden über 2000 Kriegsverletzte im westlichen Europa behandelt. Über das Kleeblattsystem vom SpoC.NRW wurden 324 Patienten verteilt. Ermittelt wurden die Verletzungsformen und die erforderlichen Fachdisziplinen sowie deren Verteilung, übertragen auf Strukturen der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie (lokales, regionales und überregionales Traumazentrum). Erwartungsgemäß waren 94 % der Verletzten zwischen 21 und 60 Jahre alt. 66 % waren Extremitätenverletzungen. Hiervon 26,6 % an der oberen- und 39,8 % an der unteren Extremität. Ausgewertet wurden die benötigten Fachabteilungen in Abhängigkeit von den betroffenen Lokalisationen. Hier zeigte sich, dass im überwiegenden Maß neben unfallchirurgischer (89 %) vermehrt plastisch-chirurgische (61 %) und allgemeinchirurgische Kompetenz (8 %) beansprucht wurden. Bei interdisziplinären Behandlungen waren die typischen Kopffächer (NCH, HNO, Augenheilkunde, MKG) in 19 % involviert. Ukrainische Kriegsverletzte, die in den Krankenhäusern in NRW, welche bereit waren, diese Patienten aufzunehmen, konnten bisher sehr gut versorgt werden. Die Verteilung der in NRW behandelten ukrainischen Kriegsverletzten zeigt eine Konzentration auf die überregionalen Traumazentren (55 %). Im „Bündnisfall“ wird mit über 1000 behandlungsbedürftigen Patientinnen und Patienten/Tag, die nach Deutschland kommen und hier weiterverteilt werden müssen, gerechnet. Die erstmals vorliegenden Daten geben Hinweise auf zukünftige Erfordernisse.
Keywords: DGU Trauma Network; Extremity trauma; Interdisciplinarity; Patient distribution; War injuries.
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