Background: Seropositive rheumatoid arthritis (RA) is linked to cardiovascular and pulmonary morbidity. Nevertheless, there is currently no standardized screening method for early detection of RA-associated interstitial lung disease (ILD).
Purpose: This study proposes using pulmonary function testing (PFT) combined with lung ultrasound (LUS) as additional and radiation-free method to screen for ILD inRF- and ACPA-positive RA patients. Particularly in light of the increased therapeutic options, early detection of RA-ILD is associated with better outcome.
Methods: We included 214 consecutive patients with diagnosed RF- and ACPA-positive RA in our prospective study. These patients underwent PFT including spirometry, body plethysmography, and cardiopulmonary exercise testing as well as ultrasound examination of the lungs and the heart.
Results: A total of 203 patients (mean age 59 ± 12 years, 24% male, 43% current or previous smokers) were examined. The overall average RA duration was 8 ± 7 years, with 32% of all patients suffering from an erosive disease course. In PFT, 60 patients (30%) showed a limitation in forced vital capacity (FVC) as well as a diffusion disorder, defined as FVC and diffusing capacity of the lung for carbon monoxide (DLCOc) ≤ 80%. Ultrasound changes were seen in 107 patients (53%), with 29% (n = 58) showing typical LUS patterns suspicious of ILD. In summary, ILD was suspected in almost 16% of patients (n = 32). With the combination of PFT and LUS, our ILD screening protocol achieves a high level of sensitivity (93%) and specificity of 72%.
Conclusion: Our study contributes to the growing body of evidence supporting the use of LUS for screening for RA-associated ILD. We propose that LUS, in conjunction with PFT, serves as a suitable imaging tool for ILD screening in RA.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die seropositive rheumatoide Arthritis (RA) geht mit kardiovaskulären und pulmonalen Komorbiditäten einher. Dennoch gibt es bisher keine standardisierte Screeningmethode zur Früherkennung der RA-assoziierten interstitiellen Lungenerkrankung (RA-ILD).
Ziel der arbeit: Ziel der Studie war es, einen alternativen Ansatz vorzuschlagen, bei dem die Lungenfunktionsprüfung (PFT) kombiniert mit dem Lungenultraschall (LUS) als zusätzliche, strahlungsfreie Methode eingesetzt wird zum Screening von Rf- und ACPA-positiven RA-Patienten. Eine frühe Erkennung der RA-ILD ist mit einem deutlich besseren Outcome assoziiert.
Methoden: In die prospektive Studie wurden 214 konsekutive Patienten mit diagnostizierter RF- und ACPA-positiver RA aufgenommen, die sich einer Lungenfunktionsprüfung einschließlich Bodyplethysmographie und kardiopulmonaler Belastungsprüfung sowie einer Ultraschalluntersuchung der Lunge und des Herzens unterzogen.
Ergebnisse: 203 Patienten (Durchschnittsalter 59 ± 12 Jahre, 24 % männlich, 43 % aktuelle oder frühere Raucher) wurden untersucht. Die gesamt-durchschnittliche Dauer der RA betrug 8 ± 7 Jahre, erosive Verläufe bei 32 % aller Patienten. Bei der PFT zeigten 60 Patienten (30 %) eine eingeschränkte FVC sowie eine Diffusionsstörung, definiert als FVC und DLCOc ≤ 80 %. Sonografische Veränderungen wurden bei 107 Patienten (53 %) festgestellt, 29 % n = 58) mit LUS- typischen Mustern. Bei ca. 16 % der Patienten (n = 32) bestand der Verdacht auf eine ILD. Die Kombination aus PFT und LUS erreichte mit 93 % eine hohe Sensitivität und eine Spezifität von 72 %.
Schlussfolgerung: Diese Studie unterstützt den vielversprechenden Einsatz von LUS kombiniert mit der PFT zum Screening auf RA-ILD. Registrierung im Deutschen Register für Klinische Studien (DRKS00028871).
Keywords: Interstitial lung disease; Lung ultrasound; Pulmonary function test; Radiation free; Seropositive rheumatoid arthritis.
© 2026. The Author(s).