Background: Long/post-COVID and myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue syndrome (ME/CFS) are often accompanied by fatigue, cognitive impairments and psychological symptoms. Psychiatric and psychotherapeutic care is challenged by unclear evidence, symptomatic overlaps, and controversial treatment recommendations.
Objective: Presentation and comparison of psychiatric and psychotherapeutic recommendations in relevant international and national guidelines on long/post-COVID and ME/CFS, focusing on psychotherapy and psychopharmacotherapy.
Methods: A narrative review was conducted. National and international guidelines focusing on ME/CFS and long/post-COVID published between 2020 and 2025, particularly by the WHO, AWMF, NICE, CDC and IQWiG, were included. The selected guidelines were analyzed in terms of key aspects.
Results: Psychiatric pharmacotherapy is recommended only for comorbid disorders. Psychotherapeutic interventions are mostly recommended as supportive in the guidelines. Activating treatment approaches, such as graded exercise therapy (GET) are generally viewed critically in connection with postexertional malaise (PEM), whereas for patients without PEM, several guidelines explicitly endorse moderate, individually adapted activation. Pacing strategies are highlighted across guidelines as a central concept of activity management.
Discussion: Psychiatric and psychotherapeutic interventions in long/post-COVID and ME/CFS are supportive but not causal treatments. Guidelines recommend symptom-oriented, individualized therapeutic approaches as well as an integrative consideration of somatic, social and psychological factors in the sense of the biopsychosocial model. There is a high need for specific research on psychotherapeutic intervention forms in these patient groups.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Long/Post-COVID und ME/CFS gehen häufig mit Fatigue, kognitiven Störungen und psychischen Symptomen einher. Die psychiatrisch-psychotherapeutische Versorgung ist durch unklare Evidenzlagen, symptomatische Überschneidungen und kontroverse Therapieempfehlungen herausgefordert. ZIEL: Darstellung und Vergleich psychiatrischer und psychotherapeutischer Empfehlungen in relevanten internationalen und nationalen Leitlinien zu Long/Post-COVID und ME/CFS mit Fokus auf Psychotherapie und Psychopharmakotherapie.
Methoden: Es wurde ein narratives Review durchgeführt. Berücksichtigt wurden nationale und internationale Leitlinien mit Fokus auf ME/CFS und Long/Post-COVID, publiziert zwischen 2020 und 2025, insbesondere von WHO, AWMF, NICE, CDC und IQWiG. Die ausgewählten Leitlinien wurden inhaltlich zu zentralen Aspekten analysiert.
Ergebnisse: Psychiatrische Pharmakotherapie wird nur bei komorbiden Erkrankungen empfohlen. Psychotherapeutische Maßnahmen werden in den Leitlinien überwiegend als unterstützend empfohlen. Aktivierende Behandlungsansätze wie „graded exercise therapy“ (GET) werden in Verbindung mit postexertionaler Malaise (PEM) überwiegend kritisch bewertet, während für Patientinnen und Patienten ohne PEM in mehreren Leitlinien moderate, individuell adaptierte Aktivierung ausdrücklich befürwortet wird. Pacing-Strategien werden leitlinienübergreifend als zentrales Konzept der Aktivitätssteuerung hervorgehoben.
Diskussion: Psychiatrisch-psychotherapeutische Interventionen sind bei Long COVID und ME/CFS unterstützend, aber keine kausale Therapie. Leitlinien empfehlen symptomorientierte, individualisierte Therapieansätze sowie eine integrative Betrachtung somatischer, sozialer und psychischer Einflussfaktoren im Sinne des biopsychosozialen Modells. Es besteht ein hoher Bedarf an spezifischer Forschung zu psychotherapeutischen Interventionsformen in diesen Patientengruppen.
Keywords: Behavioral therapy; Fatigue; Pacing; Psychotherapeutic interventions; Resource-oriented approach.
© 2026. The Author(s).