Herpetic eye disease poses a significant challenge in cataract surgery. On the one hand, patients with a history of herpes infections develop cataracts more rapidly and the surgery itself is associated with a higher rate of intraoperative complications. On the other hand, the risk of herpetic recurrence after cataract surgery is markedly increased (46% for herpes simplex virus and up to 40% for herpes zoster virus). The prognosis is significantly worse in the event of a recurrence, which is why reducing the recurrence rate is of great clinical interest. Preoperatively, attention should be paid to signs of prior herpes infections, such as corneal scars, neovascularization, synechiae and neurotrophic keratopathy. Risk factors for recurrence include the duration of quiescence, the number of previous episodes, a temporal tunnel incision, immunosuppressive therapy, diabetes mellitus and atopy. Prophylactic perioperative antiviral therapy is frequently used; however, randomized data specifically addressing cataract surgery are lacking, so that current recommendations are largely based on indirect evidence and expert consensus.
Herpesvirus-assoziierte Augenerkrankungen stellen eine relevante Herausforderung in der Kataraktchirurgie dar. Einerseits entwickeln Patienten mit vorausgegangener Herpesinfektionen schneller eine Katarakt, wobei die Operation selbst mit einer erhöhten intraoperativen Komplikationsrate einhergeht. Zum anderen ist das Rezidivrisiko nach Kataraktoperation deutlich erhöht (46 % bei dem Herpes-simplex-Virus und bis zu 40 % bei dem Herpes-zoster-Virus). Die Prognose ist bei einem Rezidiv deutlich schlechter, weswegen die Reduktion der Rezidivrate von hohem Interesse ist. Präoperativ sollte auf Zeichen früherer Herpesinfektionen wie Hornhautnarben, Neovaskularisationen, Synechien und eine neurotrophe Keratopathie geachtet werden. Zu den Risikofaktoren für ein Rezidiv zählen die Dauer der Schubfreiheit, die Anzahl an früheren Schüben, ein Tunnelschnitt von temporal, immunsuppressive Therapie, Diabetes mellitus und Atopie. Eine prophylaktische perioperative antivirale Therapie wird häufig eingesetzt, randomisierte Daten speziell für die Kataraktoperation fehlen jedoch, sodass die Empfehlung derzeit überwiegend auf indirekter Evidenz und Expertenkonsens beruht.
Keywords: Antiviral therapy; Cataract; Herpes simplex virus; Herpes zoster virus; Herpetic eye disease.
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