[Obesity meets Inflammatory Bowel Disease - a Double Whammy? A narrative Review]

Z Gastroenterol. 2026 Mar;64(3):283-299. doi: 10.1055/a-2778-5748. Epub 2026 Mar 20.
[Article in German]

Abstract

Obesity is increasingly recognised as an important factor influencing disease course and treatment outcomes in inflammatory bowel disease (IBD). Despite growing evidence that obesity is associated with complications of IBD, weight management strategies are not yet adequately addressed in clinical guidelines. Current research underlines the role of obesity as a chronic inflammatory condition that may contribute to the pathogenesis of IBD, exacerbate disease progression and negatively impact response to therapy. Increased visceral adiposity is associated with a poorer prognosis, emphasising the need for structured approaches to weight control in therapeutic management of IBD. A staged approach is recommended for the treatment of overweight and obesity in patients with IBD, including lifestyle changes, pharmacotherapy with glucagon-like peptide-1 agonists, endoscopic bariatric therapies and, in selected cases, obesity surgery.

Adipositas wird zunehmend als ein wichtiger Faktor erkannt, der den Verlauf und das Behandlungsergebnis von chronisch-entzündlichen Darmerkrankungen (CED) beeinflusst. Obwohl es immer mehr Hinweise darauf gibt, dass Adipositas mit Komplikationen der Erkrankung assoziiert ist, werden Strategien zum Gewichtsmanagement in klinischen Leitlinien noch nicht ausreichend berücksichtigt. In der aktuellen Forschung wird Adipositas als chronischer Entzündungszustand hervorgehoben, der zur Pathogenese von CED beitragen, den Krankheitsverlauf verschlechtern und das Ansprechen auf die Therapie negativ beeinflussen kann. Eine erhöhte viszerale Adipositas ist mit einer schlechteren Prognose assoziiert, was die Notwendigkeit strukturierter Ansätze zur Gewichtskontrolle in der Behandlung von CED unterstreicht. Für die Behandlung von Übergewicht und Adipositas bei CED-Patienten wird ein stufenweiser Ansatz empfohlen, der Änderungen des Lebensstils, Pharmakotherapie mit Glucagon-like Peptide-1-Agonisten, endoskopische bariatrische Therapien und in ausgewählten Fällen die bariatrische Chirurgie umfasst.

Publication types

  • Review
  • English Abstract

MeSH terms

  • Bariatric Surgery
  • Comorbidity
  • Humans
  • Inflammatory Bowel Diseases* / complications
  • Inflammatory Bowel Diseases* / diagnosis
  • Inflammatory Bowel Diseases* / therapy
  • Obesity* / complications
  • Obesity* / diagnosis
  • Obesity* / therapy
  • Risk Factors
  • Treatment Outcome