Is tamoxifen associated with an increased risk for thromboembolic complications in patients undergoing microvascular breast reconstruction?

Ger Med Sci. 2013:11:Doc05. doi: 10.3205/000173. Epub 2013 Feb 18.

Abstract

Introduction: Tamoxifen is associated with a twofold increased risk of thromboembolic events. Third generation aromatase inhibitors (AIs), such as letrozole, anastrozole, and exemestane have therefore replaced tamoxifen in the adjuvant therapy of hormone receptor-positive breast cancer. A retrospective review was performed in patients who underwent delayed microvascular breast reconstruction and received tamoxifen at the time of surgery in order to assess the risk of both minor and major flap complications including thromboembolic events.

Patients and methods: Twenty-nine patients who underwent delayed microsurgical breast reconstruction with autologous tissue between 2006 and 2012 were included in the study. The overall complication rates were compared between patients who did versus those who did not receive tamoxifen at the time of microsurgical breast reconstruction.

Results: Breast reconstruction was performed with a DIEP flap in 25 patients and with a TRAM flap in 4 patients. Overall, the complication rate was 37.9% (n=11) consisting of 5 major (including one total flap loss) and 6 minor complications. In patients receiving tamoxifen (n=5), we observed one minor complication and one major complication with a total flap loss due to thrombus formation at the anastomosis site. In one patient pulmonary embolism occurred without association to tamoxifen. The number of thromboembolic events was equivalent in both groups (p=0.642). No increase of major (p=0.858) or minor (p=0.967) complications in the tamoxifen group could be observed. Taking the overall complication rate into account there was no statistically difference between the two groups (p=0.917).

Conclusion: In our study we could not observe an increased risk for thromobembolic events in patients receiving tamoxifen while undergoing autologous microvascular breast reconstruction.

Aromatasehemmer der dritten Generation haben mittlerweile Tamoxifen in der neoadjuvanten und adjuvanten Therapie des hormonrezeptorpositiven Brustkrebses postmenopausaler Frauen abgelöst. Tamoxifen ist mit einem ca. zweifach erhöhten Risiko für thrombembolische Komplikationen (tiefe Beinvenenthrombose, Lungenembolie) assoziiert. Vor dem Hintergrund einer aktuellen und im Februar 2012 im Journal of Plastic and Reconstructive Surgery erschienenen retrospektiven Studie mit Nachweis einer erhöhten Komplikationsrate freier Lappentransplantate zur Brustrekonstruktion unter Tamoxifen-Einnahme haben wir unser Patientenkollektiv nach mikrochirurgischer Brustrekonstruktion retrospektiv auf Minor- und Major-Komplikationen einschließlich thrombembolischer Ereignisse insbesondere vor dem Hintergrund einer perioperativen Tamoxifeneinnahme untersucht. Eingeschlossen wurden insgesamt 29 Patientinnen nach mikrochirurgischer autologer Brustrekonstruktion. Es wurden mikrovaskuläre Lappenkomplikationen und Lappenverluste von Patientinnen ohne und mit Einnahme von Tamoxifen und Aromatasehemmern zum Zeitpunkt der mikrochirurgischen Brustrekonstruktion verglichen. 25 Patientinnen (86,2%) erhielten eine DIEP-Lappenplastik und 4 (13,8%) eine TRAM-Lappenplastik. Fernerhin verglichen wir die Rate allgemeiner thrombembolischer Ereignisse unter Berücksichtigung sonstiger Nebendiagnosen und Risikofaktoren. Von insgesamt 29 Patientinnen standen zum Zeitpunkt der mikrovaskulären Brustrekonstruktion 3 unter einer Aromatasehemmer-Therapie und 5 unter einer Tamoxifen-Therapie. Insgesamt traten in 11 Fällen (37,9%) postoperative Komplikationen auf, in 5 Fällen handelte es sich hierbei um Major-Komplikationen (mit einem Lappenverlust) und in 6 Fällen um Minorkomplikationen. Unter Tamoxifeneinnahme kam es in einem Fall zu einer Minorkomplikation, und in einem anderen Fall zu einem thrombembolisch bedingten Lappenverlust. Insgesamt kam es postoperativ zu einem thrombembolischen Ereignis in Form einer Lungenembolie ohne Assoziation zur Tamoxifen-Therapie.Die Anzahl thrombembolischer Ereignisse stellten sich mit und ohne Tamoxifen-Einnahme im Rahmen der Mamma-Rekonstruktion durch freie DIEP- oder TRAM-Lappenplastik als äquivalent dar (p=0,642). Weder die Komplikationsraten an Major-Komplikationen (p=0,858) noch an Minor-Komplikationen (p=0,967) waren unter Tamoxifen-Einnahme signifikant erhöht. Somit zeigte sich auch die allgemeine Komplikationsrate zwischen beiden Gruppen als nicht signifikant unterschiedlich (p=0,917).

Keywords: Tamoxifen; adjuvant therapy; breast cancer; microvascular breast reconstruction.

Publication types

  • Comparative Study

MeSH terms

  • Antineoplastic Agents, Hormonal / adverse effects*
  • Antineoplastic Agents, Hormonal / therapeutic use*
  • Aromatase Inhibitors / adverse effects
  • Aromatase Inhibitors / therapeutic use
  • Breast Neoplasms / drug therapy*
  • Breast Neoplasms / epidemiology
  • Breast Neoplasms / surgery*
  • Chemotherapy, Adjuvant
  • Combined Modality Therapy
  • Cross-Sectional Studies
  • Female
  • Germany
  • Humans
  • Mammaplasty / methods*
  • Mammaplasty / statistics & numerical data
  • Mastectomy
  • Microsurgery / methods*
  • Microsurgery / statistics & numerical data
  • Neoplasms, Hormone-Dependent / drug therapy*
  • Neoplasms, Hormone-Dependent / epidemiology
  • Neoplasms, Hormone-Dependent / surgery*
  • Postoperative Complications / chemically induced*
  • Postoperative Complications / epidemiology
  • Risk
  • Surgical Flaps / blood supply*
  • Tamoxifen / adverse effects*
  • Tamoxifen / therapeutic use*
  • Thromboembolism / chemically induced*
  • Thromboembolism / epidemiology

Substances

  • Antineoplastic Agents, Hormonal
  • Aromatase Inhibitors
  • Tamoxifen