[Noninfectious differential diagnoses of pneumonia]

Radiologe. 2017 Jan;57(1):35-42. doi: 10.1007/s00117-016-0196-5.
[Article in German]

Abstract

Background: In patients with a clinical suspicion of pneumonia, typical clinical and laboratory features along with the detection of infiltrates on chest X‑ray are as a rule considered diagnostic and therapy is immediately initiated; however, studies have shown that in up to 5% of patients with an initial suspicion of pneumonia, another noninfectious pulmonary disease was the underlying cause. Early recognition and differentiation of diseases mimicking pneumonia are prerequisites for an adequate therapy.

Objective: The aim of this review is to present the important noninfectious differential diagnoses of pneumonia and to provide the reader with tools for a systematic diagnostic approach.

Material and method: A literature search was carried out.

Results: As alterations in the lungs often result in similar imaging appearances and a differentiation between transudates, exsudates, blood and cells is not feasible by chest X‑ray or CT, a systematic approach is essential to make an appropriate diagnosis. Hence, consideration of the temporal course, predominant pattern, distribution of findings, additional findings and clinical presentation are indispensable.

Hintergrund: Bei der Verdachtsdiagnose Pneumonie sind die Kombination aus typischer Klinik, Labor und der Nachweis einer Verdichtung in der Röntgenthoraxaufnahme in der Regel diagnostisch und es wird umgehend mit der Therapie begonnen. Studien haben jedoch gezeigt, dass bei bis zu 5 % der Patienten mit Erstverdacht auf Pneumonie eine andere (pulmonale) Erkrankung zugrunde liegt. Ein frühzeitiges Erkennen und eine Differenzierung von Erkrankungen, die eine Pneumonie vortäuschen, sind für die weitere Behandlung essenziell.

Fragestellung: Übersicht über wesentliche nichtinfektiöse Differenzialdiagnosen der Pneumonie.

Material und Methode: Es wurde eine Literaturrecherche durchgeführt.

Ergebnisse: Da krankhafte Lungenveränderungen oft ähnliche Bilder hervorrufen und anhand der Röntgenthoraxaufnahme oder der CT-Untersuchung nicht zwischen Blut, Transsudat, Exsudat und Zellen differenziert werden kann, ist eine systematische Herangehensweise wesentlich für die Differenzialdiagnose. Dazu werden der zeitliche Verlauf, das prädominante Muster, die Verteilung der Veränderungen, zusätzliche Befunde und die Klinik berücksichtigt.

Keywords: Chest X ray; Computed tomography; Predominant pattern; Temporal course; Treatment resistant.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Diagnosis, Differential
  • Diagnostic Errors / prevention & control*
  • Humans
  • Lung / diagnostic imaging*
  • Pneumonia / diagnostic imaging*
  • Radiographic Image Enhancement / methods*
  • Radiography, Thoracic / methods*
  • Tomography, X-Ray Computed / methods*