Amelioration of ischemic cardiomyopathy in patients using physiological ischemic training

Herz. 2021 Sep;46(Suppl 2):173-179. doi: 10.1007/s00059-020-04975-3. Epub 2020 Sep 4.

Abstract

Background: This study aimed to observe the effect and potential mechanism of physiological ischemic training (PIT) in patients with ischemic cardiomyopathy.

Methods: A total of 165 patients with ischemic cardiomyopathy were randomly selected by the convenience sampling method and were divided into the control and experimental groups. The control group received conventional drug treatment, while the experimental group received additional PIT. All patients were followed up for 6 months and renin-angiotensin-aldosterone system (RAS) activity parameters and myocardial remodeling indicators were recorded.

Results: After the 6‑month intervention, cardiac function indicators in the two groups were significantly improved compared with before intervention (all P < 0.01), but the experimental group showed significantly more improvement compared with the control group (all P < 0.01). Similarly, RAS activity parameters and myocardial remodeling indicators of the two groups were significantly reduced after intervention compared with before intervention (all P < 0.01). However, the experimental group showed significantly lower myocardial remodeling indicators than the control group (all P < 0.01). Vascular endothelial growth factor (VEGF) and nitric oxide (NO) concentrations in peripheral blood in the experimental group were significantly increased after intervention compared with before intervention (both P < 0.01).

Conclusions: PIT can be applied in patients with ischemic cardiomyopathy on the basis of the original standardized drug treatment. PIT ameliorates cardiac blood flow reserve by increasing VEGF and NO concentrations in the peripheral blood, as well as by inhibiting the RAS system and myocardial remodeling. This ultimately improves the patient's cardiac function to a greater extent.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Ziel dieser Studie war es, die Wirkung und den potenziellen Mechanismus des physiologischen ischämischen Trainings (PIT) bei Patienten mit ischämischer Kardiomyopathie zu beobachten.

Methoden: Insgesamt 165 Patienten mit ischämischer Kardiomyopathie wurden nach dem willkürlichen Stichprobenverfahren nach dem Zufallsprinzip ausgewählt und in die Kontroll- und die Versuchsgruppe aufgeteilt. Die Kontrollgruppe erhielt eine konventionelle medikamentöse Behandlung, während die Versuchsgruppe zusätzlich ein PIT erhielt. Alle Patienten wurden 6 Monate lang nachbeobachtet, und es wurden Aktivitätsparameter des Renin-Angiotensin-Aldosteron-Systems (RAS) sowie Indikatoren des myokardialen Remodelings erfasst.

Ergebnisse: Nach der 6‑monatigen Intervention waren die Herzfunktionsindikatoren in beiden Gruppen im Vergleich zu vor der Intervention signifikant besser (alle p<0,01), aber die Versuchsgruppe zeigte eine signifikant stärkere Verbesserung im Vergleich zur Kontrollgruppe (alle p<0,01). Ebenso waren die RAS-Aktivitätsparameter und die myokardialen Remodeling-Indikatoren der beiden Gruppen nach der Intervention im Vergleich zu vorher signifikant reduziert (alle p<0,01). Die Versuchsgruppe zeigte jedoch signifikant niedrigere myokardiale Remodeling-Indikatoren als die Kontrollgruppe (alle p<0,01). Die Konzentrationen des vaskulären endothelialen Wachstumsfaktors (VEGF) und von Stickstoffmonoxid (NO) im peripheren Blut waren in der Versuchsgruppe nach der Intervention im Vergleich zur vorher signifikant erhöht (beide p<0,01).

Schlussfolgerung: Die PIT kann bei Patienten mit ischämischer Kardiomyopathie auf der Grundlage der ursprünglichen standardisierten medikamentösen Behandlung angewendet werden. Die PIT verbessert die kardiale Durchblutungsreserve durch Erhöhung der VEGF- und NO-Konzentrationen im peripheren Blut sowie durch Hemmung des RAS-Systems und des myokardialen Remodelings. Dies verbessert letztendlich die Herzfunktion des Patienten in höherem Maße.

Keywords: Cardiac function; Coronary artery disease; Heart failure; Rehabilitation; Stenosis.

Publication types

  • Randomized Controlled Trial

MeSH terms

  • Cardiomyopathies* / drug therapy
  • Heart
  • Humans
  • Myocardial Ischemia* / drug therapy
  • Myocardium
  • Vascular Endothelial Growth Factor A

Substances

  • Vascular Endothelial Growth Factor A