[Specialized Outpatient Palliative Care: Results of a Cross-Sectional Study]

Gesundheitswesen. 2021 Dec;83(12):993-997. doi: 10.1055/a-1241-3944. Epub 2020 Oct 7.
[Article in German]

Abstract

Objective: Specialized outpatient palliative care (SAPV) is an important component in the care of people in their final days of life in Germany. The analysis of a representative cohort allows important conclusions to be drawn for improving the situation of people in palliative care in Germany.

Methods: We analyzed the routine data of 2691 palliative patients collected during the care of an SAPV team. Statistical analyses were performed using SPSS version 24.

Results: In SAPV, approximately three-fourths of patients died in their homes. Of the total of 2691 patients, 1972 suffered from a malignancy and 719 patients had a non-malignant, chronic disease. The age at first contact with SAPV was significantly higher in patients without malignancy. Patients with or without malignancy did not differ from each other in terms of quality of life (Karnofsky's score) or symptom frequency. Only disorientation was documented significantly more frequently in non-tumor patients and was also more pronounced.

Conclusion: SAPV enables the fulfilment of the wish of most patients to die in their homes.

ZIEL: Spezialisierte ambulante Palliativversorgung (SAPV) ist ein wichtiger Baustein in der Versorgung Sterbender in Deutschland. Die Analyse einer repräsentativen Kohorte erlaubt wichtige Rückschlüsse für die Verbesserung der Situation Sterbender in Deutschland.

Methode: Wir analysieren die bei der Versorgung eines SAPV Teams erhobenen Routinedaten von 2691 palliativen Patienten. Statistische Analysen wurden mittels SPSS, Version 24, durchgeführt.

Ergebnisse: In der durch die SAPV betreuten Patientenkohorte verstarben ca. 3/4 der Patienten gesichert am Wohnort, der Rest der Patienten wechselte in eine andere Versorgungsform. Von den insgesamt 2691 Patienten waren 1972 Tumorpatienten, bei 719 Patienten war eine Nichttumordiagnose ursächlich für den Einschluss in die palliative Versorgung. Das Alter bei Erstkontakt zur SAPV liegt bei Nichttumorpatienten signifikant höher. Tumor- und Nichttumorpatienten unterscheiden sich weder bezüglich der Lebensqualität (Karnofskys Score) noch bezüglich Symptomhäufigkeit voneinander. Lediglich das Symptom Desorientiertheit wurde bei Nichttumorpatienten signifikant häufiger dokumentiert und war auch stärker ausgeprägt.

Schlussfolgerung: SAPV ermöglicht einem Großteil der behandelten Patienten am Wohnort zu versterben und erfüllt damit den mutmaßlichen Willen der Sterbenden.

MeSH terms

  • Cross-Sectional Studies
  • Germany / epidemiology
  • Home Care Services*
  • Humans
  • Outpatients
  • Palliative Care*
  • Quality of Life