Background: Approximately 30-40% of pancreatoduodenectomies for adenocarcinomas result in nonpancreatic periampullary adenocarcinoma as the final diagnosis. Depending on the origin, a distinction is made between four different carcinomas with histomorphological subtypes.
Objective: Carcinoma location and subtype are of prognostic and therapeutic relevance; however, the preoperative differentiation is often incorrect despite modern diagnostics.
Material and methods: Overview of the current literature on the classification and preoperative diagnostics of periampullary adenocarcinomas.
Results: A precise knowledge of the papillary anatomy is necessary for the correct classification of diagnostic findings. Current studies demonstrate diagnostically valuable information from the anamnesis, imaging and endoscopy.
Conclusion: In ca. 70-80% of cases a correct diagnosis of the type of periampullary adenocarcinoma is possible on the basis of interdisciplinary diagnostics. This potentially enables a correspondingly individualized treatment planning in the preoperative phase.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Etwa 30–40 % der Pankreatoduodenektomien wegen Adenokarzinomen ergeben in der endgültigen Diagnostik nichtpankreane periampulläre Adenokarzinome. Je nach Ursprung unterscheidet man vier verschiedene Karzinome mit histomorphologischen Subtypen.
Fragestellung: Karzinomlokalisation und Subtyp sind von prognostischer und therapeutischer Relevanz. Die präoperative Differenzierung ist jedoch trotz moderner Diagnostik oft nicht korrekt.
Material und methoden: Übersicht über die aktuelle Literatur zur Klassifikation und präoperativen Diagnostik periampullärer Adenokarzinome.
Ergebnisse: Zur korrekten Einordnung diagnostischer Befunde ist eine genaue Kenntnis der papillären Anatomie notwendig. Aktuelle Studien demonstrieren diagnostisch wertvolle Hinweise aus Anamnese, Bildgebung und Endoskopie.
Schlussfolgerungen: In ca. 70–80 % der Fälle ist eine korrekte Artdiagnose der periampullären Adenokarzinome auf Basis der interdisziplinären Diagnostik möglich. Dies ermöglicht potenziell eine entsprechend individualisierte Therapieplanung bereits präoperativ.
Keywords: Ampullary carcinoma; Distal cholangiocarcinoma; Duodenal carcinoma; Pancreatic head carcinoma; Pancreatoduodenectomy.
© 2021. Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.