[Improvement of the treatment of patients with spastic movement disorder after stroke]

Nervenarzt. 2024 Feb;95(2):133-140. doi: 10.1007/s00115-023-01571-8. Epub 2023 Nov 21.
[Article in German]

Abstract

Background: Spastic movement disorder (SMD) develops in up to 43% of cases as a sequela of stroke. In the event of a functionally relevant or daily life impairing SMD or to avoid an impending complication, the medicinal treatment of a focal, multifocal and segmental increase in muscle tone with botulinum neurotoxin A (BoNT-A) is recommended; however, treatment data reveal a lack of guideline-conform treatment with BoNT‑A in Germany.

Objective: The aim of the reported expert meeting was to discuss solutions to the incorrect treatment and undertreatment of patients with SMD and to formulate consensus recommendations to improve the care situation.

Methods: At a consensus meeting held in April 2022, eight experts from the fields of neurology, physical medicine and rehabilitation discussed the causes for the incorrect treatment and undertreatment and formulated consensus solution approaches.

Results: Possible reasons for the current incorrect treatment and undertreatment in SMD management in Germany include insufficient awareness of SMD among physicians, a lack of treatment capacities, a lack of information transfer in discharge management as well as staff shortages in the specialized inpatient and outpatient SMD treatment centers. The committee therefore recommended a patient pathway in which affected patients with SMD are provided with correctly implemented BoNT‑A treatment in combination with physical measures.

Conclusion: The recommended treatment pathway for use in stroke patients is intended to close gaps in care and thus ensure guideline-conform treatment of post-stroke SMD.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: In bis zu 43 % der Fälle entwickelt sich in Folge eines Schlaganfalls eine spastische Bewegungsstörung („spastic movement disorder“, SMD). Beim Vorliegen einer funktions- oder alltagsrelevanten SMD oder zur Vermeidung von Komplikationen wird die medikamentöse Behandlung einer fokalen, multifokalen und segmentalen spastischen Tonuserhöhung mit Botulinumneurotoxin A (BoNT-A) empfohlen. Versorgungsdaten dokumentieren jedoch einen Mangel an einer leitliniengerechten Versorgung in Deutschland.

Fragestellung: Ziel des berichteten Expertentreffens war es, Lösungswege aus der Fehl- und Unterversorgung für Patient*innen mit SMD zu diskutieren und eine Konsensusempfehlung zur Verbesserung der Versorgung zu formulieren.

Methoden: Auf einem im April 2022 durchgeführten Konsensus-Meeting diskutierten acht Expertinnen und Experten aus den Bereichen Neurologie, Physikalische Medizin und Rehabilitation die Ursachen der Fehl- und Unterversorgung und formulierten konsentierte Lösungsansätze.

Ergebnisse: Gründe der aktuellen Fehl- und Unterversorgung im SMD-Management in Deutschland umfassen ein unzureichendes Bewusstsein für SMD bei Ärztinnen und Ärzten, fehlende Behandlungskapazitäten, mangelnde Informationsübermittlung im Entlassungsmanagement und Personalmangel in spezialisierten stationären und ambulanten Therapiezentren. Das Gremium empfiehlt daher einen Patientenpfad, bei dem Betroffene mit SMD einer sachgerecht umgesetzten BoNT-A-Therapie in Kombination mit physikalischen Maßnahmen zugeführt werden.

Diskussion: Der empfohlene Versorgungspfad zur Anwendung bei Patient*innen nach Schlaganfall soll Versorgungslücken schließen und damit eine leitliniengerechte Behandlung der SMD nach Schlaganfall gewährleisten.

Keywords: Botulinum toxin; Discharge management; Rehabilitation; Spasticity; Stroke; Stroke aftercare.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Ambulatory Care
  • Botulinum Toxins, Type A*
  • Humans
  • Muscle Spasticity
  • Neuromuscular Agents*
  • Stroke Rehabilitation*
  • Stroke* / complications

Substances

  • Neuromuscular Agents
  • Botulinum Toxins, Type A