Outbreak of SARS-CoV-2 in a geriatric acute-care ward during summer 2023: current aspects of infection control in the postpandemic period

GMS Hyg Infect Control. 2024 Jan 30:19:Doc02. doi: 10.3205/dgkh000457. eCollection 2024.

Abstract

Aim: Management of a SARS-CoV-2 outbreak in geriatric patients, taking into account the transition to the post-pandemic period.

Methods: PCR tests were conducted to identify the scale of infection during the outbreak; no new patients were admitted to the ward until the availability of the PCR results. Based on the results and individual risk assessment, three cohorts were formed and treated as recommended by the RKI. After terminating the admissions stop, new admissions received PCR screening. Contact patients were retested on days 3 and 5. Employees carried out self-monitoring, and if symptoms developed, an antigen test was performed.

Results: Nine of the 11 PCR-positive patients (6m, 5f), median age 85 years, were immunized. Eight patients were symptomatic, ten received antiviral therapy and two required intensive care. Three symptomatic employees had a positive antigen test. Patients without direct contact to the positive cases who initially tested negative and the 16 new admissions with a negative PCR test did not contract COVID-19. Outbreak management ended after 15 days without deaths from COVID-19.

Conclusion: During the outbreak, PCR screening, the temporary stop in new admission until the availability of PCR results, and the risk-adapted cohorting of patients supplemented by consistent PCR tests of new admissions formed the basis for successful outbreak management. Treatment can be made possible despite high vulnerability. Close symptom monitoring and rapid implementation of measures reduce the risk. Repeated PCRs of direct-contact patients on day 3 can warrant pre-emptive antiviral therapy despite being asymptomatic; testing on day 5 makes it possible to shorten preventive isolation measures. The use of protective masks and self-monitoring by employees are fundamental to preventing further infections.

Hintergrund: Management eines SARS-CoV-2-Ausbruchs bei geriatrischen Patienten unter Berücksichtigung des Übergangs in die endemische Situation.

Methoden: Im Ausbruch erfolgte zur Klärung der Infektionssituation ein PCR-Screening und bis zum Vorliegen der Ergebnisse ein kurzer Aufnahme-Stopp. Anhand der PCR-Ergebnisse wurden drei risikoadaptierte Kohorten gebildet, die gemäß RKI behandelt wurden. Mit Ende des Aufnahme-Stopps erhielten Neuaufnahmen ein PCR-Screening. Kontaktpatienten wurden an Tag 3 und 5 erneut getestet. Mitarbeiter führten ein Selbstmonitoring und bei Symptomen einen Antigentest durch.

Ergebnisse: Neun der 11 PCR-positiven Patienten (6m, 5w), Altersmedian 85 Jahre, waren grundimmunisiert. Symptomatisch waren acht, eine antivirale Therapie erhielten 10 Patienten. Zwei wurden intensivmedizinisch behandelt. Drei symptomatische Mitarbeiter hatten einen positiven Antigentest. Alle initial PCR-negativ getesteten Patienten ohne direkten Kontakt und 16 PCR-negativ getestete Neuaufnahmen erkrankten nicht an COVID-19. Das Ausbruchmanagement endete nach 15 Tagen. Kein Patient verstarb an COVID-19.

Diskussion: Im Ausbruch sind PCR-Screening, ein passagerer Aufnahme-Stopp bis zum Vorliegen der Ergebnisse und die risikoadaptierte Kohortierung der Patienten die Basis für ein erfolgreiches Ausbruchmanagement. Ergänzt durch ein konsequentes Aufnahmescreening kann die Behandlung trotz hoher Vulnerabilität ermöglicht werden. Engmaschige Symptombeobachtung und zeitnahes Handeln senken das Risiko. Die PCR-Testung direkter Kontaktpatienten an Tag 3 dient bei positivem Resultat der Veranlassung einer präemptiven antiviralen Therapie begründen; Testung an Tag 5 dient der Verkürzung der Quarantäne. Mitarbeiter sollten Schutzmasken tragen, um – ergänzt durch ein Selbstmonitoring – weitere Ansteckungen zu verhindern.

Keywords: SARS-CoV-2; geriatrics; management; outbreak; post-pandemic.